Inspiratie

Design Thinking voor Product Professionals

  • 5 sterren op basis van Google reviews

Design Thinking is een verzamelterm voor technieken waarmee je in nauwe samenwerking met eindgebruikers producten ontwikkeld en klantgerichtheid integreert in het DNA van jouw organisatie. Wij leren je alles over deze silo-overstijgende en iteratieve methode, geven je tips & tricks en helpen je van design thinking naar design doing.

Waardevolle producten en diensten maken, daar kom jij als product professional je bed voor uit. En om daarin te slagen ben je continu op zoek naar manieren om de eindgebruiker, diens behoeften en de klantreis centraal te stellen. Gelukkig zijn er effectieve technieken die je kan inzetten om de product- en organisatieontwikkeling klantgericht te maken. Zo ook Design Thinking, een must-have in jouw product toolbox.

“Customer Experience Is the New Competitive Battlefield” (Gartner Research 2015)

Wat wil de klant? Veel organisaties doen beperkt onderzoek naar wie hun klanten zijn en wat zij willen. Vaak probeert men klantwensen te vangen in uitgebreide requirements en documentatie, die te weinig worden bijgewerkt op basis van opgedane inzichten en na een paar maanden alweer in de prullenbak belanden.

Een incompany maatwerk training organiseren?

Neem vrijblijvend contact op voor de mogelijkheden.

Format
Op locatie

Level
Basic

Certified
Nee

Aantal dagen
2

Taal
Nederlands

Data
24-10-2022
25-10-2022

Format
Op locatie

Level
Basic

Certified
Nee

Aantal dagen
2

Taal
Nederlands

Data
19-06-2023
20-06-2023

Maak kennis met één van onze trainers

Matthijs Kouw

Met behulp van zijn rijke palet aan vaardigheden, waaronder een gedegen academische achtergrond in innovatiewetenschappen en brede ervaring in product management consultancy, helpt Matthijs allerlei organisaties en professionals excelleren. Lees meer.

Met behulp van zijn rijke palet aan vaardigheden, waaronder een gedegen academische achtergrond in innovatiewetenschappen en brede ervaring in product management consultancy, helpt Matthijs allerlei organisaties en professionals excelleren.

Zijn werk maakt het mogelijk voor teams om de juiste producten en diensten te ontwikkelen. Matthijs werkt graag in omgevingen waarin hij mensen en organisaties kan helpen om te leren van hun omgeving en zichzelf, zeker als het gaat om volatiele markten, veeleisende eindgebruikers en uiteenlopende ideeën en belangen.

Hij helpt organisaties en professionals door:

• bruggen te bouwen tussen strategische plannen en de dagdagelijkse werkzaamheden
• strategische doelen te stellen en voortgang op deze doelstellingen inzichtelijk te maken
• de impact van producten en diensten te meten
• samenwerking tussen organisatorische silo’s te faciliteren
• eindgebruikers te betrekken bij productontwikkeling
• training en coaching on the job om product owners en product managers helpen te excelleren

Matthijs is fervent wandelaar, bokser en krachtsporter. Hij produceert al vele jaren elektronische muziek en heeft inmiddels meer dan 25 titels uitgebracht op labels uit binnen- en buitenland.

Design Thinking doorbreekt deze manier van werken radicaal door de klantreis centraal te stellen en klanten intensief te betrekken bij productontwikkeling. Dit stelt jou als product professional in staat om razendsnel contact te zoeken met eindgebruikers. Door kortcyclisch en intensief met klanten samen te werken ontstaan inzichten die jou in staat stellen nog meer impact te maken. Design Thinking biedt product professionals een uitgebreide gereedschapskist om hun organisaties echt klantgericht te maken en zodoende maximaal waarde te leveren.

Maar waar te beginnen? Welk instrument moet ik als product professional als eerste uit deze gereedschapskist pakken? Hoe gebruik ik Design Thinking om samenwerking tussen afdelingen en stakeholders te faciliteren?

Hoe gebruik ik Design Thinking om backlog items te maken waarmee mijn teams aan de slag kan? Hoe introduceer ik Design Thinking in een organisatie die daarmee nog niet bekend is?

Design Thinking voor Product Professionals geeft jou in 2 dagen concrete handvatten om snel en concreet aan de slag te gaan met Design Thinking. Onze training geeft je geen algemeen verhaal over Design Thinking, maar verbindt deze krachtige techniek aan de uitdagingen van Product Managers en Product Owners. Door snel en precies in kaart te brengen wat klanten willen en deze wensen te vertalen naar een plan van aanpak, vorm jij als product professional het scharnierpunt tussen klant en organisatie.

Vol trots werken wij voor onze klanten

Programma: 

Design Thinking, Service Design en Agile werken
We geven je een solide fundament en de (theoretische) basiskennis hoort daar zeker bij. We leren je wat Design Thinking en Service Design zijn door je mee te nemen door de historie en de meest recente ontwikkelingen. We leren je ook de meest belangrijke definities en principes van Agile productontwikkeling en laten zien hoe Agile en Design Thinking elkaar complementeren.

Van Design Thinking naar Design Doing
Nu je de basis kent wordt het tijd om aan de slag te gaan aan de hand van de 5 stappen van Design Thinking: empathize, define, ideate, prototype en test. Je leert hoe je een onderzoek ontwerpt en maakt kennis met verschillende onderzoeksmethoden om klanten te leren kennen en begrijpen.

Persona’s en journey maps
Je bent nu in staat om data te verzamelen over jouw eindgebruikers, maar hoe verwerk je jouw verbindingen op een manier die effectief is? Je maakt in dit onderdeel kennis met de journey map, een centraal instrument in Design Thinking waarmee je de gebruikerservaring visualiseert, touchpoints definieert, de toegevoegde waarde van jouw product en/of dienst verduidelijkt en verschillende afdelingen binnen jouw organisatie kan verbinden.

Design Thinking & Product Management
Design Thinking kan jou nog succesvoller maken als Product Owner, Product Manager of User Experience specialist. We plaatsen Design Thinking in het bredere kader van product management en helpen je om the-best-of-both-worlds te realiseren. Dit doen we onder andere door de opbrengst die ontstaat door het toepassen van Design Thinking te vertalen naar backlog items die door jouw team(s) kunnen worden opgepakt.

Design Thinking introduceren in jouw organisatie
Met alleen de basisprincipes en technieken van Design Thinking kom je er niet. Je zult in jouw organisatie het nodige werk moeten doen om je collega’s Design Thinking te leren waarderen. We leren je succesfactoren voor de duurzame introductie van Design Thinking in jouw organisatie. We leren je ook hoe je Design Thinking tools kunt inzetten voor stakeholder management en hoe je andere hindernissen kunt wegnemen. Aan het einde van dit onderdeel staat niets je meer in de weg om de eindgebruiker centraal te stellen en waarde te maximaliseren.

Leerdoelen: 

Wat kun je, weet je of doe je anders na het volgen van deze training?

  • Je begrijpt de waarde van de voor Design Thinking typerende iteratieve en empathische aanpak waarbij de klant(reis) centraal staat. Daardoor kun je gebruikerservaringen en klantbehoeften snel en effectief in kaart brengen
  • Je kunt op het juiste moment de juiste Design Thinking technieken inzetten om innovatieve en betekenisvolle oplossingen te realiseren. Daarbij kun je diverse instrumenten inzetten, zoals interviewtechnieken, buyer en user persona’s, user journey maps, canvassen en gesprekstechnieken
  • Je weet de huidige en de gewenste klantreis in kaart te brengen en weet je hoe je onderscheidende waardevolle momenten in de customer journey realiseert (touch points). Zodoende kun je de klantbeleving van jouw eindgebruiker optimaliseren

  • Je kunt snel en effectief een idee voor een mogelijke oplossign valideren, bijvoorbeeld door middel van prototyping. Zo beweeg je van mooie plannen naar concrete en meetbare resultaten, die jouw organisatie sneller, efficiënter en effectiever maken
  • Je kunt op basis van Design Thinking technieken klantinzichten niet alleen effectief vertalen naar innovatieve product proposities, maar deze ook concretiseren voor ontwikkelteams, bijvoorbeeld met behulp van een service design blueprint
  • Je bent in staat om een inspiratiebron voor anderen te zijn als het gaat om klantgerichtheid. Je vergroot niet alleen jouw eigen creatieve vermogen, maar weet dit ook te stimuleren bij anderen. Zo help je een omgeving te creëren waarin klantgerichte innovatie- en transformatievraagstukken sneller worden geïdentificeerd en opgelost
  • Je kent de principes van Design Thinking, herkent potentiële valkuilen bij het uitrollen van Design Thinking processen in jouw organisatie en kunt oplossingen voor deze hindernissen identificeren

Onze partners

Doelgroep: 

Deze training is bij uitstek geschikt voor organisaties en professionals die:

  • Op een creatieve manier sneller oplossingen, producten en diensten willen leveren
  • Een mindset van zeer sterke klantgerichtheid willen ontwikkelen
  • Hun innovatie- en veranderkracht willen vergroten
  • Werken aan producten of binnen omgevingen waar problemen niet duidelijk gedefinieerd zijn en waar kant-en-klare oplossingen niet voor handen zijn
  • Verfrissende, prikkelende, snelle en effectieve technieken zoeken om beter op klantvragen en -wensen in te zoomen
  • Klantgerichtheid een onderdeel willen maken van hun (Agile) werkwijze
  • Succesvol willen zijn in een continu veranderende wereld

In onze klassen vinden we vaak een mix van verschillende rollen in uiteenlopende rollen en sectoren. Onder andere Product Managers, Product Owners, Consultants, UX-professionals en leidinggevenden weten hun weg naar onze trainingen te vinden. Wat zij gemeen hebben is een sterke wens om impactvolle en klantgerichte producten en diensten te ontwikkelen.

Product Management Community

The most valuable network in The Netherlands

Als Product Owner ben je continue op zoek naar waarde. Voor jouw product en voor jouw klanten. Als het op jouw ontwikkeling aankomt, waar haal jij waarde op?

Misschien zit je al in een Community of Practice, Chapter of Gilde. Waar jouw collega’s dezelfde uitdagingen hebben. Hoe los je deze op? Door zelf het wiel uitvinden of door de kunst af te kijken bij anderen? Expandior faciliteert de grootste Product Owner community van Nederland! Door je in contact te brengen met vakgenoten uit verschillende organisaties. En het delen van waardevolle praktijk cases van ervaren product owners en product professionals.

Lees meer over de community

Heb je vragen?

Justin van Dijk

Ons team staat voor je klaar

Stuur ons een bericht

Of bel: 033 202 3425

  • Training op maat

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Design Thinking for Product Professionals

Schrijf mij in