About the author Chris Lukassen Chris Lukassen heeft 20 jaar ervaring met (agile) product ontwikkkeling en schreef verschillende boeken over Product Management in agile organisaties. Daarnaast is Chris een van de makers van de Scrum.org Product Owner Advanced Training.
Als Product Owner is het essentieel om een duidelijk beeld te hebben van je rol en verantwoordelijkheden. Wat hoort er in jouw rol en wat ook vooral niet? Product Owners moeten over een brede skillset beschikken om succesvol te zijn hun in rol. Ik identificeer de ‘preferred stances’ van een Product Owner die hen helpt het beste uit het product te halen voor de klanten. In deze blog beschrijf ik de 6 preferred stances van een Product Owner.
De Influencer Stance
In de Influencer stance gebruikt de Product Owner zijn invloed om het team te motiveren en te begeleiden richting de product visie. Als een influencer, moet de Product Owner excellente communicatie- en leadership skills bezitten, en moet zij in staat zijn om het team te alignen met de product goals. Om dit te bereiken moet de Product Owner de product value proposition communiceren, een gedeeld begrip van de product visie creëren en het team inspireren om richting deze visie te werken.
De Experimenter Stance
In de Experimenter stance, gebruikt de Product Owner experimenten om te aannames te valideren, ideeën te genereren en product features te testen. Experimenteren helpt de Product Owner om te leren over het product, de markt en de klantbehoeften. Door experimenten uit te voeren kan de Product Owner data genereren om geïnformeerde beslissingen te maken over het product. Deze stance vereist dat de Product Owner comfortabel is met het nemen van risico’s, kans op falen en het leren van fouten.
De Decision Maker Stance
In de Decision Maker stance, neemt de Product Owner verantwoordelijkheid voor het nemen van kritieke beslissingen die invloed hebben op de richting en het succes van het product. De Product Owner moet in staat zijn om features te prioriteren, beslissen welke features in elke release zitten en bepalen wanneer het product klaar is voor de release. Zij moet comfortable zijn met het maken van moeilijke beslissingen en verantwoordelijkheid nemen voor de gevolgen. De Product Owner moet ook de rationale achter haar beslissingen delen met stakeholders en de rest van het team om ervoor te zorgen dat iedereen aligned is op de product richting.
De Customer Representative Stance
In de Customer Representative stance, vertegenwoordigt de Product Owner de klantwensen en klantbehoeften in het volledige proces. Zij moet een diepgeworteld begrip hebben van de wensen en behoeften en deze prioriteren bij het maken van beslissingen over het product. Bij het aannemen van deze stance kan de Product Owner ervoor zorgen dat het product de verwachtingen van de klant waarmaakt en waarde levert aan de klant.
De Collaborator Stance
In de Collaborator stance, werkt de Product Owner samen met verschillende stakeholders en verschillende afdelingen om ervoor te zorgen dat de product ontwikkeling soepel verloopt. De Product Owner moet over sterke interpersoonlijke skills beschikken, open staan voor feedback en de bereidheid om samen te werken met anderen om de product goals te halen. Door effectief samen te werken kan de Product Owner ervoor zorgen dat het product op tijd wordt geleverd, voldoet in de klantbehoeften en aligned met de bedrijfsdoelstellingen.
De Visionary Stance
In de Visionary stance, creëert en communiceert de Product Owner een inspirerende product visie. De Product Owner moet een gedetailleerd beeld hebben van de markt, de klantbehoeften, en de bedrijfsdoelstellingen. Door een inspirerende product vision te creëren kan de Product Owner verschillende afdelingen, stakeholders en zelf klanten inspireren om voor een gedeeld doel te werken. Deze stance vereist creativiteit, visie en het vermogen om anderen te inspireren.
De 6 preferred stances van een Product Owner
Concluderend, de rol van de Product Owner kent vele gezichten en vereist van de Product Owner om deze met gemak aan te nemen. Welke stance het beste past hangt af van de situatie of het moment van het proces. Dit heeft in het begin training en veel oefenen nodig om aan te voelen wanneer welke stance het beste past, maar naar verloop van tijd schakelt een succesvolle Product Owner naadloos en zonder moeite van stance.
In de PSPO-A training (Professional Scrum Product Owner Advanced) behandelen we de stances uitvoerig met concrete cases en voorbeelden, zo krijg je een duidelijk beeld en handige handvatten om een bepaalde stance aan te nemen in een situatie die daarom vraagt. Lees hier alles over de training.
We gebruiken cookies om ervoor te zorgen dat we u de beste ervaring op onze website geven. Als u doorgaat met het gebruiken van deze site, gaan we ervan uit dat u hiermee instemt.OkNeePrivacy policy